Nawilżanie powietrza w salach koncertowych
i pomieszczeniach z instrumentami muzycznymi


Fortepiany oraz wiele instrumentów strunowych (w tym szarpanych) i dętych jest wykonanych z szlachetnego drewna. Stosowane jest specjalne drewno na instrumenty — takie, które rośnie powoli i równo oraz ma szczególnie dobre właściwości akustyczne. Drewno na instrumenty jest suszone na powietrzu i przechowywane przez wiele lat, aż znikną wszystkie naprężenia w drewnie. W zależności od przeznaczenia stosuje się różne gatunki drewna.

Łączy ich wspólna cecha: są higroskopijne. Kurczą się, gdy są suche. Rozszerzają się, gdy pochłaniają wodę. Dlatego instrumenty wysokiej jakości są produkowane w klimacie z monitorowaną wilgotnością i temperaturą (w zależności od producenta najczęściej 20–22 stopni Celsjusza i około 40–55% wilgotności względnej).

Na żywotność, właściwości, dźwięk, a także na wygląd wpływa wilgotność, na jaką instrument jest narażony, oraz czas przystosowania się do niej. Zbyt suche powietrze jest bardzo szkodliwe dla instrumentów. Jeżeli ciepły instrument ma kontakt z zimnym powietrzem, wyschnie jego powierzchnia, ponieważ ogrzewa powietrze, które pobiera z niego wilgoć.

Jaki poziom wilgoci jest
wymagany dla instrumentów?


Instrumenty etniczne często wykonywane są ze zdrewniałych owoców, na przykład z dyni. Europejskie instrumenty orkiestrowe są często produkowane z bardzo cienkiego drewna. Zarówno w przypadku skrzypiec, jak i gitary czy kontrabasu precyzyjnie wykonany korpus ma często mniej niż 3 mm grubości i bardzo dużą powierzchnię.

Czasami różne gatunki drewna są sklejane, a niekiedy są pokryte intarsjami. Poszczególne gatunki używanego drewna charakteryzują się różnymi właściwościami kurczenia. W żargonie technicznym mówi się o skurczu liniowym.

Jego wartość jest wysoka w przypadku buku, zaś niewielka w przypadku mahoniu. Im cieńsze jest drewno, tym silniej reaguje na zmianę warunków klimatycznych. Uwidacznia się to szczególnie w instrumentach o wysokiej wartości, które są wykonywane z jeszcze cieńszego drewna i pokrywane cieńszą warstwą lakieru.

Dlaczego należy zapewnić odpowiednią wilgotność w sali koncertowej


Wszystkie osoby odwiedzające opery, teatry i sale koncertowe, a nawet kościoły oczekują przyjemnego obcowania ze sztuką. Wymaga to między innymi dobrze tolerowanego poziomu wilgotności, który sprzyja dobremu samopoczuciu. Idealne warunki panują przy wilgotności powietrza pomiędzy 40 a 60 procent.

Ważne: W miejscach, gdzie wiele osób spotyka się na ograniczonej przestrzeni, zbyt niska wilgotność powietrza ogranicza mechanizm samooczyszczania dróg oddechowych i osłabia odporność układu immunologicznego na wirusy. Optymalna wilgotność powietrza stanowi skuteczną ochronę zdrowia!

Jakość Condair


Ponieważ podstawą jakości działania i efektywności energetycznej jest profesjonalne planowanie, chętnie doradzamy klientom już na etapie planowania projektu.

Projekt referencyjny
Filharmonia nad Łabą, Hamburg



Optymalna wilgotność powietrza w
dużej sali koncertowej Filharmonii nad Łabą

Elbphilharmonie